Dodatki mieszkaniowe

DODATKI MIESZKANIOWE – wymagane dokumenty

Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego:

  1. uwierzytelniona kopia dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby ubiegającej się o dodatek mieszkaniowy;
  2. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (potwierdzony przez zarządcę lokalu);
  3. deklaracja o wysokości dochodów wnioskodawcy i wszystkich członków gospodarstwa domowego;
  4. informacja zarządcy dotycząca technicznego wyposażenia lokalu

Zarządca budynku zobowiązany jest do:

  1. podania aktualnego numeru konta bankowego;
  2. podania informacji o stanie zadłużenia czynszowego;
  3. wypełnienia druku (informacja zarządcy dotycząca technicznego wyposażenia lokalu).

Ponadto do wniosku należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał i ksero) np. wypis z księgi wieczystej lub akt notarialny, umowa najmu, decyzja o przydziale, spółdzielcze prawo do lokalu, umowa podnajmu, umowa użyczenia, orzeczenie sądowe o prawie do lokalu, orzeczenie sądowe o prawie do lokalu socjalnego lub zamiennego;
  2. rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy.
  3. dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających datę złożenia wniosku, np.:
  • zaświadczenie zakładu pracy o dochodach;
  • emerytura/renta – decyzja ZUS oraz odcinki z 3 miesięcy lub zaświadczenie z ZUS;
  • alimenty – wyrok sądu i zaświadczenie od komornika, lub oświadczenie w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych;
  • uczniowie/studenci – zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych;
  • umowy zlecenia, umowy o dzieło;
  • pomoc PUP – zaświadczenie z PUP o wysokości wypłaconych świadczeń lub ich braku

Jednocześnie informujemy, iż w toku postępowania administracyjnego Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchym Lesie ma prawo żądać dostarczenia innych dokumentów niezbędnych do prawidłowego rozpatrzenia sprawy.

Szczegółowe informacje można uzyskać
w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchym Lesie, przy ulicy W. Bogusławskiego 17
tel. 0-61 25-00-367

Termin i sposób załatwienia

Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 poz. 180 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 1817 z późn. zm.).
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. Nr 156, poz. 1828).

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchym Lesie.

Inne informacje

Dodatek mieszkaniowy

  • przysługuje osobom posiadającym tytuł prawny do lokalu;
  • przysługuje następującym osobom: najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach, stanowiących ich własność, i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych, innym osobom, mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki, związane z jego zajmowaniem, osobom, zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.
  • przysługuje osobom spełniającym kryterium dochodowe (dla gospodarstw jednoosobowych dochód nie może przekraczać 175% kwoty najniższej emerytury natomiast dla gospodarstw wieloosobowych 125% kwoty najniższej emerytury);
  • przysługuje osobom zamieszkującym lokal mieszkalny spełniający kryterium metrażowe, odpowiednio:
  1. norma dla 1 osoby – 35 m kw.
  2. norma dla 2 osób – 40 m kw.
  3. norma dla 3 osób – 45 m kw.
  4. norma dla 4 osób – 55 m kw.
  5. norma dla 5 osób – 65 m kw.
  6. norma dla 6 osób – 70 m kw.
  7. w razie zamieszkiwania większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się powierzchnię normatywną zwiększa się o 5 m kw.

Ponadto jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m kw.

Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury.